Школу хочуть зробити 12-річною, а ЗНО – після 9 класу


Середня школа

В “Інформаційному бюлетені МОН” за грудень 2015 року з’явилася стаття Павла Хобзея, заступника міністра освіти і науки України, про новації в проекті Закону “Про освіту”. Основні тези публікації такі:

Навчання в середній школі триватиме 12 років

Більшість українців не в захопленні від такої ідеї. Влітку 2015 року було проведене соціологічне опитування, яке показало, що «12-річку» не підтримують 70% опитаних батьків і 68% педагогів. Такі результати, як твердить Павло Хобзей, цілком очікувані. Немає сенсу збільшувати кількість років навчання, якщо школа залишиться такою, як зараз.

Павло Хобзей: “Якість нашої шкільної освіти не відповідає потребам суспільства і економіки, шкільні програми відірвані від життя, дітям нецікаво вчитися, а батькам – важко приділяти достатню кількість часу, зусиль та матеріальних ресурсів на забезпечення того, чого не змогла забезпечити школа. Продовження на рік такої школи не має сенсу”.

Необхідно змінити підходи у викладанні

Заступник міністра пропонує прийняти 12-річну школу як аксіому та загальноєвропейську норму і надалі дискутувати не про кількість років навчання, а про цінності, зміст, підходи у викладанні, що характеризують нову якість. Як зробити школу змістовною, цікавою і корисною, щоб доданий рік не розглядався як втрачений час.

У проекті базового Закону «Про освіту» передбачена тривалість навчання у школі 12 років:

  • початкова школа – 4 роки,
  • базова середня – 5 років,
  • відокремлена старша школа (профільна середня) – 3 роки.

Навчання в початковій школі не як у гімназії, а як у дитсадку

Початкова школа залишається 4-річною, щоб дитина могла навчатися у школі, наближеній до місця проживання. Але має кардинально змінитися підхід до навчання. Не робити «гімназію» для 6-7 літніх дітей, а розвивати, навчати і виховувати через діяльність, через ігри, групову роботу, діалог, підтримувати і розвивати мотивацію до навчання в учнів. Дитина має ходити до школи з радістю, а не переживаючи страхи і відразу.

Заступник міністра висловлює цікаву ідею: у перших двох класах можна відмовитися від предметного навчання, а вчити інтегровані теми, щоб створити загальний образ про світ, людину, суспільство. Тобто навчання у перших двох класах мало би більше нагадувати практики, які існують у дошкільних закладах, ніж у гімназії. У 3-4 класі вже поступово переходити до оцінювання і предметного навчання.

Основна школа: інтегровані предмети, крім української, іноземної, математики

В основній школі планується перші два роки, тобто 5-6 класи навчати подібно до початкової школи. Якісь предмети будуть інтегровані, це мають визначити найкращі вчителі-практики і науковці, а такі як українська мова, математика та іноземна мова мають бути окремими предметами. Вже з 7 класу має розпочатися предметне навчання, але кількість різних предметів не повинна перевищувати 7-8.

Учень має обирати половину предметів

Після завершення навчання в основній школі, тобто після 9 класу має бути проведено ЗНО. За результатами ЗНО і бажанням учнів і батьків продовження навчання має відбутися у профільній старшій школі: академічному ліцеї чи у професійному ліцеї. І знову кількість предметів у семестрі не має перевищувати 8, а половину з них має обирати сам учень.

Павло Хобзей: “…На сьогодні ми дуже багато уваги приділяємо теоретичним знанням, запам’ятовуванню, заучуванню. Вчитель навчає предмету, але не дитину, головним є передача знання, а не навчання критичному мисленню. Випускники школи повинні бути «зарадними в житті» – тобто вміти орієнтуватися в життєвих ситуаціях, бути готовими до викликів, вміти приймати рішення”.

Але для того, щоб зміни були успішними, мають бути мотивовані вчителі. Тільки через навчання вчителів і покращення умов їх праці можна, на думку заступника міністра, досягнути запланованих результатів.

Subscribe
Повідомляти про
guest
1 Коментар
давніші
новіші найбільше голосів
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
Саша
Саша
26.10.17 17:01

Так что В 9 классе 2018 ЗНО?

Попередній Новини за районами
Наступний Постанова Кабінету Міністрів "Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників та порядку їх присвоєння" від 23 грудня 2015 р. № 1109