Кожен учитель початкових класів може долучитися до спільноти сертифікованих педагогів Закарпаття


Що для цього потрібно, – читайте нижче в публікації.

Сьогодні стартувала реєстрація вчителів початкових класів  для участі у сертифікації. Цьогоріч для Закарпатської області квотою визначено 67 місць.

Нагадуємо, що реєстрація вчителів початкової школи для проходження сертифікації триватиме з 30 січня по 13 лютого 2023 року й проходитиме у два етапи:

  • основний (30 січня–05 лютого) – у межах граничної кількості для кожного регіону;
  • додатковий (06–13 лютого) – у межах загальної граничної кількості.

Реєстрацію вчителів початкових класів для проходження сертифікації у 2023 році достроково буде припинено в разі, якщо 1500 осіб сформують бланки реєстраційних карток-заяв.

Попри введення воєнного стану в Україні, процес сертифікації у 2022 році не припинився, а кількість учасників навіть зросла порівняно з попередніми роками. Зросла також зацікавленість у проходженні сертифікації й серед  вчителів початкових класів Закарпаття. На початку грудня, педагоги які успішно пройшли Сертифікацію-2022, отримали відповідні сертифікати. Ріст кількості сертифікованих педагогів свідчить про те, що вчителі Закарпаття не лише навчають учнів, а й вдосконалюють свою професійну майстерність.

Процедура сертифікації передбачає проходження педагогом трьох етапів:

  1. зовнішнього незалежного оцінювання;
  2. самооцінювання педагогом власної педагогічної майстерності;
  3. вивчення практичного досвіду педагога.
Перший етап, зовнішнє незалежне оцінювання, відбувається однаково для всіх учителів України. Зміст тесту визначається Програмою незалежного тестуванняорієнтовний розподіл завдань відповідно до розділів / підрозділів Програми й схема нарахування балів за виконання тестових завдань затверджені наказами Українського центру оцінювання якості освіти.

Тест міститиме 100 завдань з вибором однієї правильної відповіді, на виконання яких відведено 180 хвилин.

Результати тестування визначатимуть на підставі набраної учасником сертифікації кількості балів за виконання всіх тестових завдань.

За проведення першого етапу сертифікації відповідає Український центр оцінювання якості освіти.

Під час другого етапу сертифікації педагог здійснює самооцінювання власної педагогічної майстерності. На цьому етапі вчителі заповнюють анкету самооцінювання (твердження якої відповідають трудовим діям професійних компетентностей, визначених Професійним стандартом). Етап проходить дистанційно з використанням інформаційно-аналітичної системи EvaluEd, яку Державна служба якості освіти України розробила спільно з Чеськими партнерами. Це дає змогу вчителю заповнити анкету у зручний для нього час, за потреби повернутися до пропущених тверджень, внести зміни у відповіді, переглянути всю анкету, надіслати її та впродовж трьох днів  отримати візуалізований результат у вигляді діаграми. Результати самооцінювання надходять на електронну пошту учасника сертифікації та доступні для перегляду лише йому. Таким чином учасник сертифікації має змогу порівняти рівень власних професійних компетентностей з вимогами Професійного стандарту та спроєктувати траєкторію подальшого професійного зростання.
Під час третього етапу – практичного оцінювання професійних компетентностей педагогів, вивчення здійснюється експертами — учителями з інших регіонів, які раніше успішно пройшли сертифікацію й підготовку за спеціальною програмою. Процес відбувається без втручання керівництва закладів освіти й органів управління освітою. Такий підхід забезпечує незалежність і неупередженість процедури.

В цьому році МОН України затвердило нове положення про атестацію педагогічних працівників. І хоча саме Положення вступає в дію з першого вересня 2023 року, пункт про сертифікацію (пп. 3 п. 3) набуває чинності з дня його офіційного опублікування. Цей пункт передбачає, що педагогічним працівникам, які до набрання чинності цим наказом, успішно пройшли сертифікацію і мають чинні сертифікати (один раз протягом дії сертифіката), мають право на:

  • зарахування атестації як проходження чергової (позачергової) атестації;
  • присвоєння наступної/підтвердження присвоєної кваліфікаційної категорії;
  • присвоєння/підтвердження педагогічного звання.

Крім цього, педагоги які успішно пройшли сертифікацію:

  • залучаються до проведення інституційного аудиту в інших закладах освіти, розроблення та акредитації освітніх програм, а також до інших процедур і заходів, пов’язаних із забезпеченням якості та впровадженням інновацій, педагогічних новацій і технологій у системі освіти (ч. 5 ст. 51 Закону України «Про освіту»);
  • впроваджують і поширюють методики компетентнісного навчання та нові освітні технології (ч. 6 ст. 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту»);
  • надають професійну підтримку та допомогу іншим педагогічним працівникам (здійснюють супервізію) (ч. 6 ст. 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту»);
  • педагогічні працівники, які отримали сертифікат, мають право на щомісячну доплату в розмірі 20% посадового окладу, пропорційно до обсягу педагогічного навантаження протягом строку дії сертифіката.
Важливо пам’ятати!  Неуспішне проходження сертифікації не має жодних негативних наслідків ні для закладу освіти, ні для вчителя, оскільки не впливає на результати його чергової (позачергової) атестації, підтвердження наявної чи присвоєння наступної педагогічної категорії, продовження роботи на відповідній посаді чи застосування до нього будь-яких заходів адміністративного впливу (п. 41 Положення про сертифікацію педагогічних працівників).
Вимоги до вчителів

Сертифікацію мають право проходити вчителі початкових класів, які мають повне педагогічне навантаження на відповідній посаді та стаж педагогічної діяльності не менше двох років, що засвідчено записом у трудовій книжці. У цьому  році процедура сертифікації масштабується, вона буде відбуватися в тому числі і для учителів математики та української мови, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту на першому циклі базової загальної середньої освіти.

Учителі мають право безоплатно проходити сертифікацію не частіше ніж один раз на три роки. У разі негативного результату сертифікації участь у наступній сертифікації можлива не раніше ніж через рік.

Проте, слід пам’ятати, що участь педагогічних працівників у сертифікації відбувається на добровільних засадах виключно за їх ініціативою. Педагог може відмовитися від участі на будь-якому етапі процедури, повідомивши про це відповідною заявою.

Окремо звертаюсь до керівників закладів освіти Закарпаття! Підтримайте прагнення педагогів ваших закладів до професійного росту, адже сертифікований учитель у закладі освіти – це завжди перевага. Він мотивує до змін, реалізує прогресивні ідеї та новації, у майбутньому стає супервізором, освітнім експертом. Це також свідчить про високий фаховий рівень педагогічного колективу, формує позитивний імідж закладу освіти та підвищує в ньому якість освіти.

Марія СІГЕТІЙ, начальник управління
Державної служби якості освіти
у Закарпатській області

Subscribe
Повідомляти про
guest
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
Попередній Відбувся ІІІ етап Всеукраїнської олімпіади з програмування в Закарпатській області
Наступний Управління ДСЯО в Закарпатській області аналізує діяльність відділів/управлінь освіти щодо забезпечення якості в закладах освіти