За останні три місяці 2024 року управління Державної служби якості освіти у Закарпатській області у співпраці з освітніми експертами провели чотири позапланові інституційні аудити закладів загальної середньої освіти Закарпаття.
Марія Сігетій, начальник управління Державної служби якості освіти у Закарпатській області, зауважує:
«Інституційний аудит – це дієвий інструмент для покращення якості освіти в закладах освіти Закарпаття. Його проведення дає можливість отримати об’єктивну оцінку якості освітньої діяльності закладу, визначити його сильні та слабкі сторони, а також розробити план дій щодо вдосконалення якості надання освітніх послуг у конкретному закладі».
У ході проведених інституційних аудитів у школах Закарпаття було здійснено перевірку додержання закладом освіти вимог законодавства у сфері освіти, оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти за чотирма напрямами: освітнє середовище, система оцінювання результатів навчання учнів, педагогічна діяльність педагогічних працівників, управлінські процеси. Освітні експерти провели спостереження за 302 навчальними заняттями, проаналізували відповіді в анкетах 252 учнів, 154 педагогічних працівників та 415 батьків у наступних закладах освіти:
- Дубівській гімназії №1 Дубівської селищної ради Тячівського району Закарпатської області;
- Червонівському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів Чопської міської ради Ужгородського району Закарпатської області;
- Хустській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 2 Хустської міської ради Закарпатської області;
- Тереблянському опорному ліцеї Буштинської селищної ради Тячівського району Закарпатської області.
Під час проведення комплексної перевірки вищезазначених шкіл у кожному закладі освіти виявлено часткові порушення вимог законодавства, зокрема, щодо зарахування чи відрахування учнів із закладу освіти, забезпечення необхідних умов для дітей з особливими освітніми потребами, підвищення кваліфікації педагогічних працівників, забезпечення учнів медичним обслуговуванням тощо.
Як зазначає Марія Сігетій, інструментарій інституційного аудиту дозволяє отримати повну та правдиву інформацію про діяльність закладу освіти. Він охоплює не лише аналіз та вивчення документації, спостереження за навчальним процесом, але й надає можливість глибоко оцінити освітню діяльність закладу для прийняття обґрунтованих рішень щодо розроблення подальшої стратегії розвитку та вдосконалення якості освіти у громаді.
Управління Державної служби якості освіти у Закарпатській області звертає увагу, що відповідно до норм чинного законодавства засновник закладів освіти несе відповідальність за:
- створення безпечного освітнього середовища вільного від будь-яких проявів насильства;
- забезпечення безперешкодного доступу до закладу освіти для всіх осіб, у тому числі з особливими освітніми потребами;
- облаштування спортивних та ігрових майданчиків для здобувачів освіти;
- обладнання навчальних кабінетів відповідно до сучасних вимог;
- організацію харчування учасників освітнього процесу відповідно до Санітарного регламенту;
- у цілому забезпечення утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов (ч. 6 ст. 25 Закону України «Про освіту»).
Інституційний аудит може бути проведений у позаплановому порядку за ініціативою:
- засновника;
- керівника;
- педагогічної ради;
- загальних зборів (конференції) колективу;
- піклувальної ради закладу освіти (у разі обґрунтованої ними необхідності в оцінюванні освітніх і управлінських процесів закладу освіти та одержання рекомендацій щодо їх удосконалення).
Управління ДСЯО в Закарпатській області звертається до керівників шкіл із закликом пам’ятати, що тільки спільні зусилля педагогів, учнів та їхніх батьків забезпечать ефективне та дієве стратегічне планування розвитку закладу освіти, річне планування та функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
Управління Державної служби якості освіти у Закарпатській області