Ще Рене Декарт, французький філософ, основоположник аналітичної геометрії, сказав, що „мало мати хороший розум, головне – добре його застосовувати”. Це цілком відтворює життєву позицію та професійне кредо заслуженого вчителя України, учителя-методиста, викладача Київського інституту вдосконалення вчителів ім. Б. Грінченка, двічі лауреата конкурсу „Соросівський учитель”, визнаного у світі фахівця з евклідової геометрії, автора понад п’ятдесяти книжок та кількох десятків статей, науковця, який склав сотні задач і зібрав „Золоту колекцію найкращих задач елементарної математики” відомого педагога-новатора Кушніра Ісака Аркадійовича.
29 листопада в Ужгородській загальноосвітній спеціалізованій школі-інтернаті з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської обласної ради відбулася творча зустріч відомого математика з учнями 11-А класу, в якому вчителем математики є Ігнатоля Н.А. Серед учнів цього класу – 6 призерів третього етапу Всеукраїнської олімпіади з математики, а також призер четвертого етапу з математики. Ісак Аркадійович провів ще й майстер-клас для вчителів математики. На заході були присутні заступник директора з навчально-методичної роботи та моніторингу якості освіти Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат фізико-математичних наук, доцент Петечук В.М., методист кабінету методики викладання природничо-математичних дисциплін Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Петечук К.М., директор школи, учитель-методист Іщенко О.Т., заступник директора, учитель-методист Калинич Н.В., учителі математики цього навчального закладу – старший викладач кафедри природничо-математичної освіти та інформаційних технологій Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, учитель-методист Сігетій І.П., учитель-методист Карлова Е.С., учитель вищої категорії Ігнатоля Н.А.
Ісак Аркадійович, знаний в Україні фахівець з методики викладання математики, не тільки ознайомив учнів із новими підходами до вирішення складних математичних завдань, але й час від часу ділився навчальною інформацією, яка викликала зацікавлення і захоплення оригінальними підходами і глибиною змісту. Учні з великим задоволенням бралися за розв’язування складних задач, запропонованих Ісаком Аркадійовичем. Наприклад: у трапеції АВСD (ВС – менша із основ) <АВD=<АСD, довести трьома способами, що трапеція рівнобічна. Або задача: відновити трикутник за центрами вписаного, описаного та зовнівписаного кіл. Також учням пропонувалося довести: SABC = SAMWN, де M, N – основи перпендикулярів на сторони трикутника ABC проведених із основи бісектриси кута А.
Ще одну групу завдань Ісак Аркадійович присвятив формулі Ейлера, яка стверджує, що радіус описаного кола не менший, ніж подвоєний радіус вписаного кола. Застосування цієї формули він використав у найрізноманітніших задачах і ситуаціях. Ним запропоновано методику розв’язування задач через базові формули, які досить рідко зустрічаються. Наприклад, формула площі педального трикутника, з якої очевидним чином випливає існування прямої Сімпсона.
Як педагог-новатор Кушнір І.А. переконаний, що багато хто помилково вважає, що математика – це просто розв’язання задач, але, на його думку, математика – це світогляд, відчуття, релігія. Це – емоція в тому сенсі, що ти розумієш, як будується думка. Він працює на стику емоцій і математичних фактів. Це новаторство вищого рівня, адже це концентрація вчительського розуму і здатності створювати свято собі й учням. Це – навчання на емоційно-науковому рівні.
Багато захоплюючих виступів прозвучало з вуст учнів, які вперше побачили справжнього класика чудового предмета. Його любов до геометрії, до її викладання, справили на них незабутнє враження і надихнули на роботу над собою, викликали в них прагнення до творчості і перемог.
Оцінив Кушнір І.А. роботу учнів найвищим балом, а учні щирими оплесками подякували педагогу за зустріч. Після уроку Ісак Аркадійович спілкувався з учнями, відповідав на їхні запитання, давав поради.
Петечук В.М. відмітив чудовий стиль ведення уроків Ісака Аркадійовича, звернув увагу на вишуканість методичних підходів, швидкий темп, значну насиченість уроків ідеями і базовими формулами, вдалою їх систематизацією і застосуванням, а також показав більш просте розв’язання однієї з задач Кушніра І.А.
Враженими були і вчителі, які відвідали майстер-клас. Вони із задоволенням ділилися думками про побачене і почуте. Ісак Аркадійович високо оцінив роботу вчителя математики Ігнатолі Н.А., учні якої продемонстрували високий рівень підготовки. Присутні згадали і нещодавній ювілей Ісака Аркадійовича, і ще раз привітали та побажали професійного довголіття.
Катерина Петечук,
методист ЗІППО