У реаліях сьогодення, в період модернізації та реформування освіти проблема національно-патріотичного виховання є однією з найбільш гострих в українському суспільстві. Тому перед державою вцілому, навчальними закладами та педагогами зокрема, стоїть першочергове завдання – навчання і виховання підростаючого покоління, формування ідеології патріотизму, виховання загальнолюдських моральних цінностей, здорового способу життя й активної громадянської позиції.
Як свідчить історія, відродження України, її майбутнє неможливе без пробудження національної свідомості українського народу, насамперед молоді. Неабияку роль у вирішенні цього питання виконують викладачі суспільних дисциплін, оскільки уроки історії України – це особлива можливість для патріотичного виховання. Тому тема вебінару, проведеного в режимі-онлайн 20 грудня 2016 року НМЦ ПТО у Закарпатській області, „Роль викладача історії у формуванні громадянської позиції та патріотизму в учнів ПТНЗ” – актуальна для сьогодення.
Про необхідність й можливості реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді в контексті вивчення курсу історії, формування в учнів прагнення до збереження національних традицій і цінностей, особистісне бачення патріотичного виховання через призму регіонального краєзнавства в системі уроків історії та в позаурочний час ділилися досвідом викладачі історії ПТНЗ області.
На засіданні методичної секції викладачів історії ПТНЗ області учасником і гостем онлайн-заходу був представник Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, методист кабінету методики викладання суспільно-гуманітарних та художньо-естетичних дисциплін Ю.Ю. Шимон. Він зосередив увагу присутніх на викладанні суспільних дисциплін у ПТНЗ за програмами Міністерства освіти і науки України (зі змінами, затвердженими наказом МОН від 14.07.2016 № 826), Методичних рекомендаціях щодо викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах (лист МОН від 17.08.2016 р. № 1/9-437).
Продовжив роботу вебінару розповіддю про роль сучасного уроку історії та особисту відповідальність педагога за формування в учнів почуття справжнього патріотизму, свідомого громадянина своєї держави, викладач Хустського професійного ліцею Ю.О. Липчей.
Про використання різних форм і методів національно-патріотичного виховання на уроках історії говорив Р.І. Калинич (викладач ВПУ № 3 м. Мукачево). Він зазначив, що намагається працювати так, аби кожен учень, вивчаючи славні сторінки історії, відчував себе причетним до долі України, відзначався національною гідністю. Дослідницько-краєзнавча робота – історичні вікторини, тематичні екскурсійні поїздки, відвідування музеїв, ознайомлення з фото- та відеодокументами, їх дослідження, використання відеосвідчень, зустрічі з видатними людьми тощо, яку проводить викладач, сприяє вихованню в молоді любові та поваги до отчого краю, Батьківщини.
Складовою національного виховання, особливо в часи воєнної загрози, на думку О.Т. Гутника (викладача ДНЗ „Мукачівський центр професійно-технічної освіти”), є посилення військово-патріотичного виховання молоді, готової здобувати військові професії, проходити службу в Збройних Силах України та бути психологічно й фізично підготовленою до захисту Вітчизни. Як учасник АТО розказав про героїчні події сьогодення та визначив шляхи, які позитивно впливають на формування патріотизму учнівської молоді.
До вебінару долучилася також М.Т. Бобинець, викладач ДПТНЗ „Мукачівський професійний аграрний ліцей ім. М. Данканича”, яка в своєму виступі розкрила цікаву тему „Використання засобів масової інформації на уроках історії у формуванні громадянської позиції та патріотизму в учнів ПТНЗ”.
Про національно-патріотичне виховання на уроках історії та в позаурочний час у ДНЗ „Мукачівський центр професійно-технічної освіти” (з досвіду роботи навчального закладу) презентувала В.О. Місюк, керівник секції, викладач, заступник директора з виховної роботи.
Вона акцентувала увагу колег на заходах, що проводяться в навчальному закладі. Серед них – акції учнівського самоврядування, виховні патріотичні години спілкування, традиційні щорічні свята „Козацькі забави”, екскурсії до Музею бойової слави, участь у Всеукраїнському конкурсі фото-, відеоробіт „Україна та НАТО: сучасний погляд української молоді”, спортивні змагання, турніри першості з футболу та волейболу, присвячені пам’яті випускників закладу, які загинули в АТО, що виховують почуття патріотизму та сприяють формуванню в учнівської молоді громадянської свідомості, гідності й честі, утвердженню ідеалів гуманізму, демократії, добра й справедливості.
На завершення онлайн-заходу методист НМЦ ПТО у Закарпатській області Демчишин Г.С. підбила підсумки методичної діяльності викладачів історії за 2013/2014 – 2015/2016 н. р., надала інформацію про якість навчальних досягнень учнів за результатами навчальних років, державної підсумкової атестації та участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з історії України в ПТНЗ у 2015/2016 н. р.
Навчально-методичний центр
професійно-технічної освіти
у Закарпатській області, ЗІППО