Система освіти є одним із найбільш важливих об’єктів управління. Пріоритетне завдання органів місцевого самоврядування – забезпечення якості та доступності освітніх послуг, створення безпечного середовища для навчання. Органи управління освітою в громаді є реальними суб’єктами реалізації освітньої політики на місцевому рівні. Згідно з вимогами освітнього законодавства саме громади визначають, скільки потрібно навчальних закладів на їхній території, відповідно до потреб жителів громади. Органи місцевого самоврядування зобов’язані сформувати спроможну мережу освітніх закладів (інфраструктурно, організаційно, кадрово, фінансово тощо), забезпечити надання якісної освіти за встановленими державою стандартами. Для функціонування ефективної системи управління освітою та оптимізації витрат на неї необхідне функціонування ефективного органу управління освітою. Від злагодженої діяльності, ефективного використання ресурсів, активної співпраці з громадськістю залежить розвиток освіти.
Саме на місцеві органи влади покладається важлива місія – створення освіти рівних можливостей, освіти нової якості, демократичної та інноваційної. Звичайно, це потребує великої роботи! Саме тому, наше управління готове до співпраці, яка, безумовно, включатиме, в тому числі, проведення семінарів, консультацій, збір кращих практик спроможних громад щодо розвитку ефективної системи управління освітою, – зазначає Марія Сігетій, начальник управління Державної служби якості освіти у Закарпатській області.
Відповідно до пункту 3 «Порядку здійснення аналізу діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти», який набув чинності 11 лютого 2022 року, Державна служба якості освіти України її територіальні органи в межах своїх повноважень здійснюють аналіз діяльності місцевих органів управління освітою в частині, що стосується дотримання законодавства з питань освіти і забезпечення якості освіти на відповідній території.
Предметом аналізу є два великих блоки питань, що стосуються діяльності місцевих органів над реалізацією:
- державної політики у сфері освіти (у межах делегованих повноважень), зокрема з питань забезпечення якості освіти;
- прав та обов’язків засновників закладів освіти/уповноважених ними органів.
Ці два блоки можуть включати більш конкретні питання:
- ефективність системи управління у сфері освіти (організаційно-правові засади управління освітою);
- забезпечення територіальної доступності освіти та формування мережі, що відповідає запитам і потребам громадян (формування мережі; заснування, реорганізація, перепрофілювання (зміна типу), ліквідація закладів освіти; закріплення території обслуговування та ведення обліку дітей; організація підвезення);
- утримання і розвиток закладів та установ системи освіти (фінансування матеріально-технічного забезпечення закладів системи освіти; створення нового освітнього простору; створення інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування);
- створення безпечного, здорового освітнього середовища (організація харчування; забезпечення медичного обслуговування у закладах освіти);
- кадрове забезпечення закладів освіти та професійний розвиток педагогічних працівників (обрання, призначення керівників закладів та установ системи освіти; забезпечення професійного розвитку педагогічних працівників);
- прозорість та відкритість у діяльності місцевих органів, співпраця з громадськістю.
З цих та інших питань у 2023 році управлінням Служби планується здійснити щонайменше 3 аналізи діяльності місцевих органів управління освітою в Закарпатській області, інформує Марина Марко, начальник відділу взаємодії з органами місцевого самоврядування, моніторингу та позапланового контролю закладів освіти управління Служби.
За результатами здійснення аналізу діяльності органи управління освітою отримають висновки та рекомендації, які, за умови їх успішної реалізації, обов’язково сприятимуть підвищенню якості освіти у відповідній громаді. Мета підготовки висновків і рекомендацій – розв’язання конкретних проблем у сфері освіти громад, передусім підвищення якості освіти й освітньої діяльності відповідно до запитів суспільства та держави.
Ознайомитися з Порядком можна за покликанням.
З орієнтовним переліком документів, що є предметом аналізу діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх структурних підрозділів з питань освіти, можна ознайомитися за покликанням.
За інформацією Державної служби якості освіти в Закарпатській області