Дослідження проводилось Державною службою якості освіти України у співпраці з Уповноваженим із захисту державної мови, з метою виявлення та відстеження тенденцій щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти; визначення чинників, що впливають на мову спілкування учасників освітнього процесу в повсякденному житті та сприяють посиленню їхньої мотивації до підвищення рівня володіння українською мовою.
Дослідження відбувалось шляхом онлайн-анкетування з 19 квітня до 4 травня 2023 року. Для розрахунку репрезентативної вибірки був використаний імовірнісний метод формування вибірки, яка охопила 70% закладів загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО), розташованих у сільській місцевості, та 30% ЗЗСО, розташованих у містах. Всього в опитуванні взяли участь 646 учнів/учениць, 453 батьків здобувачів освіти та 128 учителів з 16 закладів загальної середньої освіти нашого краю.
Дослідження показало позитивну динаміку щодо забезпечення функціонування української мови в освітньому процесі ЗЗСО Закарпатської області.
Ця тенденція також відображається у відповідях батьків учнів/учениць і старшокласників. Вони підтверджують, що уроки проводяться тільки українською мовою.
Отримані дані є підґрунтям для подальшого розвитку та підтримки української мови серед учнів/учениць, а також для сприяння її використанню в цифровому середовищі.
Результати дослідження засвідчують, що вивчення само- та взаємооцінки рівня володіння державною мовою учасниками освітнього процесу виявили позитивні тенденції. Високо оцінили рівень володіння українською мовою вчителями 95% учнів/учениць і 87% їхніх батьків. Крім того, 98% педагогів також високо оцінили своє володіння українською мовою, а 90% дали високий рівень володіння українською мовою своїм колегам.
Є розбіжності між оцінками мовних навичок батьків і вчителів. 79% батьків учнів/учениць високо оцінили свої знання з українською мови. Однак тільки 55% вчителів вважають, що батьки вільно володіють державною мовою, а 38% стверджують, що вони мають середній рівень. Стосовно учнів/учениць, то 67% батьків оцінили знання дітей рівнем вільного володіння, тоді як 43% вчителів вважають, що учні/учениці мають середній рівень володіння українською мовою (рис.1).
Рис. 1. Рівень володіння українською мовою середовища вчителів (відповіді вчителів)
Серед чинників, які перешкоджають використанню державної мови учасниками освітнього процесу в повсякденні:
- мова контенту в Інтернеті (36% педагогів);
- вплив російськомовного середовища (8% батьків зазначили, що діти мають звичку спілкуватися з іншими людьми поза школою російською/іншою мовою, 31% вчителів зазначили, що діти мають звичку розмовляти недержавною мовою, також про це зазначили 25% учнів/учениць; 15% учнів/учениць наголосили про відсутнє середовище, де діти можуть вільно спілкуватися українською, а 12% старшокласників зауважили про упереджене ставлення свого оточення до української мови);
- на недостатній рівень володіння українською мовою вказали 27% вчителів і 13% учнів / учениць.
Результати дослідження рівня мотивації учасників освітнього процесу для вдосконалення знань з української мови показали, що 78% учнів/учениць висловили бажання додатково розвивати або покращувати свої знання з української мови. Однак тільки 39% із них фактично скористалися такою можливістю. Меншу зацікавленість в освітніх платформах мали батьки, тільки 14% з них удосконалювали свої знання з української мови (рис.2).
Рис. 2. Використання учасниками освітнього процесу курсів/платформ з вивчення українською мови
Попри невисоку статистику використання освітніх платформ/курсів із вивчення та/або вдосконалення знань з української мови 94% вчителів і 91% батьків учнів/учениць вважають, що потрібно й надалі розвивати таку мережу освітніх платформ / курсів, адже це є класичним елементом у досягненні високого рівня володіння українською мовою.
Джерело: Управління Державної служби якості освіти у Закарпатській області