Методика раннього розвитку дітей Марії Монтессорі


Заняття з дітьми за методикою Монтессорі
Заняття з дітьми за методикою Монтессорі

Пропонуємо вашій увазі цікаві заняття за системою Монтессорі, якими ви можете займатися з вашою дитиною вдома.

Пам’ятайте, в методиці Монтессорі найголовніше – самостійна робота, тому майте терпіння й не намагайтеся щось нав’язувати вашому малюкові або робити завдання за нього. Те, що дорослий вважає елементарним, для трирічної людини може бути непростим завданням. Суть Монтессорі-вправ – давати дитині можливість діяти самостійно, ваше завдання – просто дивитися за її роботою.

Звідси ж випливає ще одне правило: не треба зайвих слів.

Пояснюючи дитині завдання, говоріть і показуйте тільки те, що необхідно. Нехай вона сама на практиці пізнає характеристики речей, займаючись власною «дослідницькою роботою».

І, звичайно ж, схожа робота з Монтессорі-матеріалами не повинна перетворюватися на важку повинність або примус. Дитина вчиться граючись і краще сприймає нове, коли налаштована на це. Тому якщо сьогодні малюк не хоче щось робити – перенесіть це на завтра. Адже найголовніше – проводити час із вашим малюком і займатися захопливими речами, які приносять радість вам обом.

“Намисто”

Висипте в мисочку намистинки двох кольорів (приблизно по 5-7 намистин кожного кольору) і праворуч від мисочки поставте два блюдця. Запропонуйте: “Давай в одне блюдце складемо всі червоні намистинки, а в інше – всі зелені”. Щоби пожвавити гру, скажіть, наприклад, що це пригощання для ведмедика і зайчика, причому ведмедик любить тільки вишні, а зайчик – тільки аґрус. Перекладати намистинки треба по одній, беручи трьома пальцями (покажіть). Якщо якісь намистинки впадуть на стіл, попросіть підібрати їх за допомогою совочка. Обов’язково доведіть роботу до кінця – цей навик дуже важливий. Тому спочатку беріть менше намистин.

“Чарівне сито”

Скажіть: “У цій чашці перемішані рис і манка (покажіть окремо крупинки рису й манки). Як вибрати звідси всі рисові зернятка? Це важко зробити навіть твоїми маленькими і спритними пальцями. Але тобі допоможе сито!”

Відділення однієї крупи від іншої схоже для дитини на фокус. Поясніть, чому так виходить, насипавши в сито спочатку чисту манку, а потім – рис. Просіяний рис треба пересипати в підготовлену тарілку. Порадійте разом із малюком досягнутому результату.

“Виловимо з води”

Налийте в миску воду і киньте туди кілька дрібних предметів: шматочки пробки, гілочок тощо. Запропонуйте малюкові за допомогою маленького сита з ручкою виловити всі ці предмети і скласти їх у тарілку, що стоїть на підносі праворуч від миски. Сито малюк повинен тримати в правій руці.

“Не висипли і не пролий”

Спочатку насипте в глек трохи крупи і покажіть малюкові, як, тримаючи глечик правою рукою і притримуючи лівою, пересипати крупу в склянку, що стоїть зліва від глечика. (Усі висипані зерна дитина повинна змести щіткою в совок.) Не забудьте стримано похвалити дитину, якщо вона акуратно прибрала. Переходити до переливання слід тільки тоді, коли дитина добре освоїть пересипання. Допоможіть почати і закінчити переливання – це для дитини найважче. Покажіть, як зібрати розлиту воду губкою.

Дайте малюкові невеликий розім’ятий шматочок пластиліну. Запропонуйте приготувати святковий обід для ляльок. Покажіть, як робити “колобки” (скачувати кульки), “ковбаски” і “млинці”. Потім із цих “заготовок” можна “зібрати” фігури людей і тварин. Допомагаючи дитині, не сковуйте її фантазію – переможіть спокусу ліпити замість неї.

“Відкрий і закрий”

Придумайте гру: наприклад, малюк може бути лікарем, у якого багато баночок із ліками, або господинею, яка тримає в баночках різні крупи. Поставте перед дитиною декілька маленьких баночок із закритими кришками (банки повинні відрізнятися розміром і формою). Запропонуйте відкрити всі баночки, а потім знову закрити, правильно підібравши кришки. Якщо кришки закручуються, простежте, щоб малюк крутив кришку, а не банку.

“Була калюжа – і немає її”

Ця вправа має велике виховне значення: дитина, проливши що-небудь, зможе прибрати за собою. Спочатку навчіть малюка переносити губкою воду з однієї тарілки в іншу. Поставте на піднос дві тарілки: зліва з невеликою кількістю води, праворуч – порожню. Покажіть, як користуватися губкою, набираючи нею воду в одній тарілці і віджимаючи над іншою. Зверніть увагу на те, що вода не повинна капати з губки на піднос. Потім пролийте трохи води на піднос і покажіть, як витерти калюжу, зібравши її губкою.

“Ану вилови”

Поставте на піднос дві тарілки: зліва – глибоку, а праворуч – мілку. У глибоку тарілку налийте води й киньте декілька дрібних предметів, що плавають. Запропонуйте малюкові виловити їх по одному ложкою і перекласти в мілку тарілку. Спочатку допоможіть йому, злегка направляючи його руку. Стежте, щоб дитина правильно тримала ложку. Важливо довести вправу до кінця: всі предмети перенести в мілку тарілку, а пролиту воду – зібрати губкою.

“Пересипаємо ложкою”

Поставте на піднос дві чашки: зліва – чашку з крупою, а праворуч – порожню. (Обидві чашки повинні бути сухими.) Спочатку, рухаючи рукою дитини, покажіть, як набрати неповну ложку крупи, дочекатися, щоб крупа перестала сипатися з ложки, і, плавно рухаючи рукою, перенести ложку до правої чашки й перевернути над нею. Допоможіть малюкові набрати крупу, коли її залишиться мало (підкажіть, що треба нагнути чашку лівою рукою). Корисно поєднувати цю вправу з розмішуванням. Наприклад, дитина може сама насипати цукор у чай і розмішати його.

Успіху й терпіння 🙂

Subscribe
Повідомляти про
guest
1 Коментар
давніші
новіші найбільше голосів
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
Олена
Олена
10.12.16 22:08

про цю методику, а також біографію відомого педагога Марії Монтессорі можна детальніше прочитати у №13 журналу “Експеримент”

Попередній Відмінності в роботі викладача у Стенфорді й українських вишах
Наступний Карантин оголошено уже в 150 закарпатських школах