15 липня на базі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти відбувся семінар-тренінг для вчителів із методики викладання прав людини у загальноосвітніх навчальних закладах у межах реалізації національної стратегії з прав людини за підтримки Організації з безпеки та співробітництва в Європі, який є продовженням засідання пілотної групи, що відбулася у листопаді 2015 року.
Мета тренінгу – покращення знань учителів Закарпатської області щодо прав людини та методики викладання на основі підходу, заснованого на правах людини, у загальноосвітніх навчальних закладах; пілотування розробленого МОН-ОБСЄ Календаря прав людини; удосконалення навичок критичного мислення як інструменту впровадження підходу, заснованого на правах людини до освітнього процесу.
З привітальним словом виступила Раїса Євтушенко, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, та презентувала Календар прав людини, розробленого МОН та ОБСЄ. Спеціаліст розповіла, що МОН України спільно з ОБСЄ проводили різноманітні тренінги. Під час спілкування з класними керівниками, яким потрібна була допомога в проведенні виховних заходів щодо дотримання прав людини, виникла ідея створення посібника на допомогу педагогу, повідомили в ЗІППО.
Тетяна Палько, директор Закарпатського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, а також розповіла про викладання прав людини у загальноосвітніх навчальних закладах крізь призму міжнародних зобов’язань та національного законодавства.
Наталія Беца, національний спеціаліст проектів у сфері верховенства права і прав людини Координатора проектів ОБСЄ в Україні, окреслила особливості освіти з прав людини та важливість запровадження підходу, заснованого на правах людини, до загальної середньої освіти, визначила основні принципи діяльності Координатора проектів ОБСЄ в Україні у сфері освіти з прав людини. Одним із напрямків роботи ОБСЄ в Україні є верховенство права і права людини. Співпрацюючи з МОН України, Секретаріатом уповноваженого Верховної Ради з прав людини запроваджують різноманітні начальні програми, тренінги, курси як для вчителів, так і для учнів та видають різноманітні підручники, посібники, програми, інформаційні матеріали тощо. Група досвідчених колег-педагогів продовжує роботу над посібником «Календар прав людини», який стане у нагоді у виховній роботі як фахівцям із предмета, так і іншим колегам.
Сергій Терно, доктор педагогічних наук, професор кафедри історії України, керівник сектора інноваційних освітніх технологій лабораторії модерної історії України та інноваційних освітніх технологій Запорізького національного університету, представив методику розвитку критичного мислення школярів у процесі навчання історії. В основі знаходиться постулат про те, що критичне мислення є мисленням усвідомленим, самостійним, рефлексивним, цілеспрямованим, обґрунтованим, контрольованим, самоорганізованим.
У ході семінару розглядалися також питання методики викладання прав людини у загальноосвітніх навчальних закладах та методологія аналізу проведення виховних заходів, проводилися різні форми навчання та тренінги.