Інвестиції в учителів та викладання, популяризація освіти, створення освітнього середовища – це кластери сфери діяльності, що реалізується у тому числі і на Закарпатті, у рамках проєкту „Фінська підтримка реформи української школи” („Навчаємсь разом”).
Проєкт фінансується Міністерством закордонних справ Фінляндії і реалізується компанією FCG International у співпраці з Гельсінським університетом. Він розрахований на чотири роки і спрямований на підвищення якості освіти та суспільного сприйняття української освіти, а його загальний бюджет становить 6 млн євро. Крім того, окремо виділено 2 млн євро на викладання української мови як нерідної для учнів-представників національних меншин. Фінансування на це надано Європейським Союзом.
Про це розповів Арто Ваахтокарі, керівник проєкту, під час відкриття фахової майстерні (тренінгу), що відбувся 27 листопада 2019 року на базі Ужгородської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 10 з угорською мовою навчання імені Дойко Габора. Її учасниками стали вчителі, які викладають українську мову в початковій школі у класах з навчанням румунською та угорською мовами, представники департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації і Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, викладачі та студенти філологічного факультету ДВНЗ „Ужгородський національний університет”.
Нагадаємо, що саме у рамках реалізації проєкту з 25 по 28 березня 2019 року на базі Яношівської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Берегівської районної ради, Карачинського греко-католицького ліцею імені Олександра Стойки, Великодобронської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів Ужгородської районної ради було проведено весняні мовні табори з підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з української мови 200 випускників класів з навчанням угорською мовою закладів загальної середньої освіти Закарпатської області. А з 12 по 23 серпня 2019 року упродовж 10 днів 250 школярів м Берегово та Берегівського району поглиблювали свої знання з української та англійської мов у денному мовному таборі „БомбеЗНий GoCamp”.
Наразі для вчителів тренінги пройдуть у містах Ужгород, Берегово та Тячів.
Організатори мають на меті сприяти вдосконаленню професійної майстерності учасників щодо викладання української як другої мови. Для цього під час заходу, що відбувся в Ужгороді, Ігор Хворостяний, радник з питань мови проєкту „Фінська підтримка реформи української школи” („Навчаємось разом”), акцентував увагу на формуванні мовної свідомості. Зокрема, він, презентуючи напрацювання у цій галузі відомих зарубіжних дослідників, фокусував їх на реалії української школи, пропонував різні види діяльності, використання яких на уроках української мови допоможе вчителю насамперед навчити дитину вчитися, мотивувати її до навчання тощо. Так, педагоги мали змогу особисто переконатися в цьому, виконуючи різного роду завдання як одноосібно, так і в групах.
Отже, використання педагогом ігрових прийомів, традиційних і нетрадиційних технік засвоєння матеріалу мають допомогти учневі опанувати українську як другу мову. При цьому обов’язковим є налагодження між учнем та учителем відносин, побудованих на довірі, повазі один до одного, розумінні і підтримці.
Про дотримання прав у школі йшлося, зокрема, у матеріалі, презентованому Оксаною Нестеровою, спеціаліста зазначеного проєкту. Вона нагадала, що минулого тижня, 20 листопада, світ відзначив 30-річчя з дня прийняття Конвенції ООН про права дитини. Нині цей документ є не лише декларацією прагнень, а й юридичними зобов’язаннями, за які держава несе відповідальність. Право на життя, свободу та особисту недоторканність, на освіту, свободу думки, совісті та інші є беззаперечними. Адже лише дитина, котра вірить і довіряє, котру поважають і цінують, котра почувається у безпеці, може інтелектуально і духовно зростати, відчувати себе повноправним членом суспільства, повідомили в департаменті освіти і науки Закарпатської ОДА.