Критерії оцінювання завдання з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови на зовнішньому незалежному оцінюванні 2016 року.
Зміст власного висловлення оцінюють за шістьома критеріями (1, 2, 3а, 3б, 4 та 5):
Критерій | Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію | Бали |
1.
Теза |
Учасник вправно формулює тезу | 2 |
Учасник не формулює тези вправно | 1 | |
Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі | 0 | |
2.
Аргументи |
Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи | 2 |
Учасник наводить принаймні один доречний аргумент.
Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого. Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези |
1 | |
Учасник не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними | 0 | |
3а.
Приклад із літератури чи інших видів мистецтва |
Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва | 2 |
Немає мотивації наведення прикладу.
Приклад не конкретизований через художній образ. У прикладі є фактичні помилки |
1 | |
Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає або він не є доречним | 0 | |
3б.
Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя |
Учасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя | 2 |
Немає мотивації наведення прикладу; приклад не конкретизований; у прикладі є фактичні помилки | 1 | |
Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає або він не є доречним | 0 | |
4.
Логічність, послідовність |
Висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу) | 2 |
У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки | 1 | |
Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає | 0 | |
5.
Висновок |
Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів | 2 |
Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами | 1 | |
Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами | 0 |
Мовне оформлення власного висловлення оцінюють за двома критеріями (6а та 6б):
Критерій | Кількість помилок | Бали |
6а.
Орфографія та пунктуація |
0-1 | 4 |
2-6 | 3 | |
7-11 | 2 | |
12-16 | 1 | |
17 і більше | 0 |
6б.
Лексика, граматика та стилістика |
0-1 | 4 |
2-4 | 3 | |
5-7 | 2 | |
8-10 | 1 | |
11 і більше | 0 |
Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності роботи дві негрубі помилки рахують як одну грубу. До негрубих зараховують такі помилки:
- у написанні великої літери в складних власних назвах;
- у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
- у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший/ніхто інший …);
- у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший;
- у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.
Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не сумують і не зараховують як одну грубу.
Систематичне порушення норм милозвучності (три і більше випадків порушення на одне з правил: у—в, і—й—та) рахують як одну стилістичну помилку.
Увага!
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, буде оцінено в 0 балів.
Роботу обсягом до 100 слів буде оцінено в 0 балів.