Відповіді на найпоширеніші запитання, що виникають у педагогів при підготовці учнів до ЗНО.
Навчальний рік щойно розпочався, а старшокласники разом із вчителями вже починають готуватися до випускних іспитів та вступу до вишів. Звісно, у кожного педагога є свій рецепт успішної підготовки учнів до ЗНО. Проте час від часу в нас виникає бажання дізнатися, що роблять інші, які принципи застосовують, які прийоми і методи використовують. Ми спробували відповісти на запитання, що найчастіше виникають у вчителів.
Які завдання допоможуть учням підготуватися до ЗНО?
Що треба робити: розв’язувати задачі чи вчити теорію, писати есе чи диктанти, проводити дослідження чи проходити тестівання? Обирайте на власний розсуд! Головне – систематично працювати. Найкраще запропонувати дітям для виконання різнотипні завдання, які змушували б застосовувати знання в різних ситуаціях, сприяли повторенню і закріпленню вивченого.
З яких тем починати повторення?
Можна розділити теми для повторення за ступенем вивченості, почати з тих, які найгірше запам’яталися, а далі розглянути ті, що вже опановані й не потребують багато часу та уваги. Логічно також почати із теми, яку діти запам’ятали або зрозуміли найгірше, а далі розглядати вже ті, що краще знайомі. Таким чином ми отримуємо більше часу для вивчення матеріалу. Проте корисно також буде почати повторення із знайомого матеріалу. У такий спосіб ми одразу зменшуємо обсяг повторюваного, а діти отримують дієву мотивацію до навчання, побачивши, наскільки швидко просуваються у підготовці до іспиту.
Які форми роботи використовувати – індивідуальні чи групові?
Тут доречно поєднувати різноманітні форми і методи роботи: наприклад, діти самостійно повторюють теорію, а практичні завдання можуть виконувати парами або групами, пояснюючи одне одному матеріал і доповнюючи відповіді товаришів. І обов’язково тести! Треба, щоб діти якомога більше разів пройшли усі можливі тестування з предмету, який планують складати на ЗНО. З кожним пройденим тестом збільшується досвід, з’являється впевненість у власних силах. Вони навчаться розбирати тестові завдання різних типів, визначати час, необхідний для їх виконання, розрахувати власні сили.
Як представити інформацію?
Готуючи завдання для опрацювання, не забувайте про особливості психіки людини: краще запам’ятовується матеріал, який додатково підкріплений наочними засобами – малюнками, схемами, відео тощо. Якщо є така можливість, можна організувати екскурсію – в інше місто, на виробництво, в музей тощо.
Як фіксувати і зберігати дані?
Давайте запропонуємо учням підготувати бази даних, що у зручній формі представлятимуть необхідну інформацію – це можуть бути таблиці, схеми, конспекти, занотовані у зошиті або записані окремими файлами на електронних носіях. Нехай це буде шпаргалка, яку вони ніколи не візьмуть із собою на іспит. Проте точно систематизують і запам’ятають матеріал.