Колегія департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації, що відбулася 20 червня 2019 року, розглянула питання про моніторинг результативності участі учнів закладів загальної середньої освіти області у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з навчальних предметів та про ефективність використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, про підсумки 2018/2019 навчального року і перспективи року наступного доповів кожен із присутніх на колегії начальників місцевих органів управління освітою під час звітування про виконану роботу.
Зокрема, в інформації Олесі Греби, головного спеціаліста відділу дошкільної, загальної середньої, інклюзивної та позашкільної освіти, йшлося про якісні та кількісні показники участі учнів закладів освіти області в інтелектуальних змаганнях ІІІ та IV рівнів, про роботу з обдарованою молоддю, а також про заходи, що вживаються з метою підтримки та заохочення як учнів, так і вчителів. Було відзначено, що за підсумками IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіадах з навчальних предметів упродовж останніх двох років область щороку має 42 переможців. Серед проблем, що потребують вирішення, – рівень підготовки учасників олімпіад ІІІ етапу з окремих предметів, розширення переліку закладів освіти області, що готують переможців IV етапу, підвищення рівня проведення олімпіад на районному та обласному рівнях та ін. Про необхідність урізноманітнення форм підготовки учнів до участі в олімпіадах говорила і Тетяна Палько, директор Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти.
Створити умови для розкриття інтелектуального потенціалу, задатків кожного учня, мотивувати його до поглиблення своїх знань, допомогти у виробленні умінь застосовувати набуті навички – такі амбітні завдання має ставити перед собою педагог, щоб досягти разом з учнем бажаного результату. І ці завдання, передбачені рішенням колегії, упродовж уже наступного року вирішуватимуть у закладах освіти області.
Актуальною залишається і тема організації навчання дітей з особливими освітніми потребами. Від того, наскільки ефективним є використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, – наголосила у своїй інформації Вероніка Маюрник, – залежить якість, своєчасність і комплексність надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами. Начальник управління фінансово-економічної, кадрової, юридичної роботи, бухгалтерського обліку та звітності департаменту, вона проаналізувала, якою мірою місцевими органами управління освітою використано кошти для проведення, зокрема, корекційно-розвиткових занять з учнями, які навчаються в інклюзивних класах.
Зазначимо, що фахову консультацію і допомогу діти з особливими освітніми потребами та їхні батьки можуть отримати у 18 інклюзивно-ресурсних центрах, що функціонують в області. Про роботу центрів з обстеження дітей із застосуванням для цього нових методик, консультування батьків, про методичне і матеріальне забезпечення ІРЦ йшлося у виступі Наталії Бокоч, методиста обласного методичного центру при департаменті.
Крім зазначеного, ряд нагальних питань функціонування освітньої галузі порушила Ганна Сопкова, директор департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації. Зокрема, було обговорено стан підготовки до нового навчального року і використання для цього коштів субвенції державного бюджету місцевим бюджетам, про виконавську дисципліну і відповідальність кожного за сумлінне виконання своїх функціональних обов’язків, про забезпечення відкритості і доступності діяльності та належне і своєчасне реагування на звернення громадян.
У контексті зазначеного Ганна Іванівна акцентувала увагу на формуванні мережі закладів освіти з метою задоволення потреб і запитів населення та реалізації положень Нової української школи. З огляду на це наголошено на прийнятих Кабінетом Міністрів України змінах до процедури створення освітніх округів та опорних закладів освіти, що передбачає вимоги, пов’язані із спроможністю забезпечувати на належному рівні здобуття профільної освіти і можливості навчання для дітей з особливими освітніми потребами, наявність сукупності умов, засобів і технологій, що утворюють безпечне та доступне освітнє середовище тощо. Говорячи про безпеку та здоров’я дітей, вкотре зобов’язано проводити відповідну роботу як з учнями, так і з батьками, що стосується організації заходів відпочинку та оздоровлення, імунізації тощо. Уже зараз керівники мають подбати про те, як створити належні умови для функціонування закладів в осінньо-зимовий період, серед іншого – передбачити облаштування закладів освіти вузлами обліку природного газу, та засобами дистанційної передачі даних.
Зазначимо, що зараз закладами проводиться робота з видачі документів про освіту випускникам 9 класу, а після оприлюднення результатів зовнішнього незалежного оцінювання з усіх предметів 25 червня свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти отримають одинадцятикласники.
Представляючи результати за 2018/2019 навчальний рік, керівники місцевих органів управління освітою звітували про роботу зі створення умов для забезпечення доступу до навчання дітей за місцем проживання та надання їм якісних освітніх послуг, говорили про можливості та потреби для реалізації Концепції „Нова українська школа”, заходи, вжиті для цього. Відзначено було сильні та слабкі сторони у фінансуванні галузі, у підтримці (а часом і нерозумінні з боку органів влади) виконання визначених на державному рівні зобов’язань. При цьому кожен із районів (міст, ОТГ) представив досягнуті ним здобутки в освітній галузі, що вирізняють його з-поміж інших регіонів краю.
Таким чином, під час розширеного засідання колегії конструктивно та об’єктивно підбито підсумки проведеної роботи та окреслено завдання, що стоять перед освітньою галуззю області у рамках реалізації реформи. З огляду на зазначене керівників місцевих органів управління освітою зобов’язано забезпечити своєчасне та раціональне використання коштів субвенції з державного бюджету та коштів місцевого бюджету для забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти, створення належних санітарно-гігієнічних умов та організації нового освітнього простору, повідомили в департаменті освіти і науки Закарпатської ОДА.